Kontakt
Niepubliczne Przedszkole "PROMYK" w Sochaczewie

Standardy Ochrony

Załącznik do Zarządzenia nr 1/2024

 Dyrektora Niepublicznego Przedszkola „Promyk” w Sochaczewie

 w sprawie Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących

w Niepublicznym Przedszkolu „Promyk” w Sochaczewie

 

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

W NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU „PROMYK”

W SOCHACZEWIE

 

 

 

Sochaczew, 15 luty 2024 r.

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich w Niepublicznym Przedszkolu „Promyk” w Sochaczewie:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483
z późn. zm.)

2. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);

3.Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);

4. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249);

5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);

6. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);

7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskiej Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

8.Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

 

 

 

 

 


 

 

 

 

WSTĘP

 

Podstawową zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników przedszkola i osoby współpracujące z przedszkolem (wolontariusze, stażyści, praktykanci, przedstawiciele instytucji i firm) jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie. Członkowie personelu traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Standardy ochrony małoletnich obowiązują wszystkich pracowników przedszkola i osoby współpracujące z przedszkolem, i zawierają wytyczne dotyczące postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra dzieci. Standardy ochrony małoletnich obejmują:

  1. ROZDZIAŁ I - PODSTAWOWE TERMINY UŻYWANE W DOKUMENCIE STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
  2. ROZDZIAŁ II - ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA DZIECI
  3. ROZDZIAŁ III - PROCEDURY KONTROLI PRACOWNIKÓW PRZED DOPUSZCZENIEM DO PRACY Z MAŁOLETNIMI W ZAKRESIE SPEŁNIANIA PRZEZ NICH WARUNKÓW NIEKARALNOŚCI ZA PRZESTĘPSTWA PRZECIWKO WOLNOŚCI SEKSUALNEJ I OBYCZAJOWOŚCI
  4. ROZDZIAŁ IV - ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI A PERSONELEM
  5. ROZDZIAŁ V - ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI
    W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO
  6. ROZDZIAŁ VI - ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH ORAZ WIZERUNKU DZIECI W PRZEDSZKOLU
  7. ROZDZIAŁ VII - ZASADY I WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWAŃ NIEDOZWOLONYCH
  8. ROZDZIAŁ VIII - ZASADY UDOSTĘPNIANIA PRACOWNIKOM, MAŁOLETNIM I ICH RODZICOM/OPIEKUNOM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA I STOSOWANIA
  9. ROZDZIAŁ IX - MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW
  10. ROZDZIAŁ X - PRZEPISY KOŃCOWE

ROZDZIAŁ I

PODSTAWOWE TERMINY UŻYWANE W DOKUMENCIE STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

 

  1. Personel lub członkiem personelu jest każdy pracownik instytucji bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
  2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z jego rodziców.
    W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:

a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,

b) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,

c) przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),

d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna
z form zaniedbania,

e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych
i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;

  1. Osobą odpowiedzialną za sieć jest dyrektor przedszkola, sprawuje on nadzór nad korzystaniem z Internetu na terenie przedszkola oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
  2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad realizacją polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w przedszkolu.
  3. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.

 

ROZDZIAŁ II

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA DZIECI

 

  1. Personel placówki posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka członkowie personelu placówki podejmują rozmowę z dzieckiem, w celu udzielenia wsparcia emocjonalnego krzywdzonemu bądź w sytuacji koniecznej udzielenia pierwszej pomocy.
  3. Następnie członkowie personelu placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  4. Personel monitoruje sytuacje i dobrostan dziecka.
  5. Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu ucznia lub inne informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ III

PROCEDURY KONTROLI PRACOWNIKÓW PRZED DOPUSZCZENIEM DO PRACY Z MAŁOLETNIMI W ZAKRESIE SPEŁNIANIA PRZEZ NICH WARUNKÓW NIEKARALNOŚCI ZA PRZESTĘPSTWA PRZECIWKO WOLNOŚCI SEKSUALNEJ I OBYCZAJOWOŚCI

 

  1. Dyrektor przedszkola weryfikuje w Rejestrze sprawców przestępstw seksualnych każdą osobę przed dopuszczeniem jej do pracy z wychowankami.
  2. Wszyscy pracownicy, praktykanci, stażyści, wolontariusze mają obowiązek stosować Standardy Ochrony Małoletnich.
  3. Organizacja/instytucja zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia,
    w zakresie:

• rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci

• procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia

• odpowiedzialności prawnej pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji

• procedury „Niebieskiej Karty”

 

ROZDZIAŁ IV

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI
 A PERSONELEM W NIEPUBLICZNYM PRZEDSZKOLU „PROMYK”

W SOCHACZEWIE

 

Zasady bezpiecznych relacji z małoletnim określają, jakie zachowania i praktyki są niedozwolone w pracy z dziećmi. Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do realiów funkcjonowania przedszkola i dotyczą następujących obszarów:

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
  2. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
  3. Pracownicy placówki podejmują działania w jak najbardziej otwarty i przejrzysty dla otoczenia sposób, minimalizując ryzyko błędnej interpretacji zachowania.
  4. Bezpośredni kontakt z małoletnim oparty jest na poszanowaniu jego intymności, równości i godności. Przykładowe formy takiego kontaktu, to:

− kontakty w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,

− stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia dotyczących, konfliktów pomiędzy podopiecznymi (rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie),

− działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane
z udzieleniem pierwszej pomocy),

− zagrożenie lub panika spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.). Niedopuszczalne są intencjonalne zachowania wzbudzające poczucie zagrożenia lub noszące znamiona:

− przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie).

  1. Komunikacja werbalna z małoletnim powinna być pozbawiona akcentów wrogich, wulgarnych, agresywnych, złośliwie ironicznych. Komunikacja nie powinna:

− wzbudzać w małoletnim poczucia zagrożenia (groźby, wyzwiska, krzyk),

− obniżać i niszczyć poczucie wartości (np. wyzwiska, krzyk, negatywne ocenianie, reakcja nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy, negowanie uczuć),

− upokarzać (publiczne wyszydzanie, naigrywanie się, ośmieszanie).

  1. Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu oraz ocenie każdego ucznia bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie i narodowość.
  2. Kontakty bezpośrednie i online z dzieckiem poza szkołą powinny być:

− ściśle powiązane z wykonywaniem obowiązków służbowych, opiekuńczo-wychowawczych (np. towarzyszenie w realizowanych poza przedszkolem ważnych dla małoletniego wydarzeniach, wymagających wsparcia osoby dorosłej, zorganizowane przez przedszkole wyjazdowe formy itd.),

− odbywać się w miarę możliwości z wykorzystaniem sprzętu przedszkolnego,

− niedopuszczalne jest utrzymywanie takich kontaktów celem zaspokojenia przez dorosłego własnych potrzeb społecznych lub emocjonalnych, namawiania do zachowań niezgodnych z prawem, dających poczucie bycia faworyzowanym, wyróżnianym.

  1. Transport, przemieszczanie się i warunki noclegowe:

− dzieci w przypadku nagłego zachorowania mogą być odbierani z przedszkola jedynie przez rodziców/opiekunów lub osoby przez nich upoważnione,

− organizacja transportu, noclegu poza przedszkolem powinna być uzasadniona (np. wyjazd na wycieczkę lub inne wydarzenia organizowane przez przedszkole),

− opieka nad wychowankami w sytuacjach wyjazdowych powinna być zgodna z przepisami o organizacji wyjazdów i wycieczek,

− przy organizacji noclegu i zakwaterowania brane pod uwagę jest pokrewieństwo, relacje i płeć podopiecznych.

  1. Rodzice i opiekunowie prawni wychowanków przedszkola mają prawo do wszelkich informacji na temat funkcjonowania dziecka na terenie placówki, w trakcie wycieczek i innych wydarzeń organizowanych przez przedszkole. Informacje na temat dziecka udzielane są jedynie jego rodzicom lub opiekunom prawnym.

 

ROZDZIAŁ V

ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO

 

  1. W przypadku podejrzenia przez pracownika placówki, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji (do wyboru) wychowawcy/pedagogowi/psychologowi/dyrekcji placówki. Zakres zadań poszczególnych pracowników przedszkola w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony:
  1. Dyrektor przedszkola:

- Przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.

- Bierze udział w rozmowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi.

- W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmuje decyzję o uruchomieniu procedury „Niebieska Karta”.

- W przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z przedszkolem składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do GOPSU lub sądu, lub zawiadamia policję, ewentualnie prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.

- W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego, gdzie sprawcą przemocy jest osoba dorosła spoza rodziny zawiadamia policję.

- Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla małoletniego.

- Zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań np. ułatwia konsultacje trudnych spraw ze specjalistami, organizuje szkolenia w zakresie reagowania na przemoc wobec małoletnich.

b) Pedagog/psycholog:

- Wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich
o podejrzeniu.

- Powinien sporządzić opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz plan pomocy dziecku. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

 a. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;

b. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;

c. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

- Opracowuje plan wsparcia dziecku krzywdzonemu.

- Umożliwia poszerzanie wiedzy i umiejętności związanych z ochroną małoletniego przed zagrożeniami oraz pozytywnymi metodami wychowawczymi.

- Uzyskuje od rodziców i opiekunów informacje zwrotne na temat realizacji w przedszkolu standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.

- Dba o to, by na terenie przedszkola znajdowały się powszechnie dostępne informacje
o organizacjach i instytucjach pomagających ofiarom przemocy.

- Dokumentuje podejmowane działania względem małoletniego i jego rodziny (załącznik nr 1).

- Dba o to, by na terenie przedszkola znajdowały się powszechnie dostępne informacje
o organizacjach i instytucjach pomagających ofiarom przemocy.

 

 

c) Wychowawca/ nauczyciel:

- Przyjmuje zgłoszenie o podejrzeniu przemocy w rodzinie małoletniego, sporządza notatkę służbową (załącznik nr 2).

- Powiadamia dyrektora przedszkola, pedagoga i psychologa.

- Uruchamia procedurę „Niebieskiej Karty” poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta”.

- Pozostaje w kontakcie z rodzicami dziecka.

- Opracowuje wspólnie z pedagogiem i psychologiem plan wsparcia krzywdzonemu oraz monitoruje jego sytuację.

- Dba o realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki w bieżącej pracy
z uczniami.

- Dba o to, żeby rodzice znali obowiązujące w przedszkolu Standardy Ochrony Małoletnich, zachęca rodziców/opiekunów dzieci do angażowania się w działania na rzecz ochrony małoletnich.

- Umożliwia rodzicom/opiekunom prawnym poszerzanie wiedzy i umiejętności związanych z pozytywnymi metodami wychowawczymi oraz ochroną przed zagrożeniami.

d) Niepedagogiczni pracownicy przedszkola:

- Reagują na objawy przemocy oraz niepokojące zachowania, których mogą być świadkami.

- Zgłaszają obserwowane niepokojące sygnały dyrekcji przedszkola, pedagogowi/psychologowi lub nauczycielom/wychowawcom.

  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiarą przemocy domowej:

− Przyjęcie informacji o podejrzeniu krzywdzenia wychowanka, sporządzenie notatki służbowej.

− Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie jest nauczyciel to informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach wychowawcę lub pedagoga, psychologa.

− Wychowawca lub pedagog/psycholog badają okoliczności sprawy np. przeprowadzają rozmowę z poszkodowanym (gdzie i kiedy doszło do zdarzenia lub zdarzeń, jaka była ich częstotliwość itd.).

 − Wychowawca lub pedagog informują dyrektora przedszkola (jeśli wymaga tego sytuacja po zbadaniu sprawy).

 − Wychowawca lub pedagog wzywa do przedszkola rodzica bądź prawnego opiekuna.

− Pedagog/psycholog i wychowawca opracowuje plan wsparcia dziecku i rodzinie.

− Jeżeli stan wychowanka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia dyrektor, wychowawca lub pedagog/psycholog wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).

− Dyrektor podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieska Karta” i wyznacza pracownika, który ją przeprowadza.

− Dyrektor składa wniosek do odpowiedniej instytucji:

• W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa dyrektor powiadamia policję lub prokuraturę.

• W przypadku zaniedbywania dziecka, poniżania, upokarzania, ośmieszania dziecka, wciągania dziecka w konflikt dorosłych, manipulowania nim, dyrektor powiadamia sąd lub zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

  1. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń jest ofiarą przemocy ze strony pracownika przedszkola:

− Osoba podejrzewająca krzywdzenie wychowanka w przedszkolu zgłasza problem dyrektorowi.

− Dyrektor podejmuje działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z dzieckiem, rozmowa z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, rozmowa z pracownikami przedszkola na temat zdarzenia, obserwacja pracownika itd.

− Po weryfikacji informacji Dyrektor powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów dziecka oraz podejmuje działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ogólnego
i prawa pracy, stosuje karę porządkową, powiadamia prokuraturę lub kieruje sprawę do komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli.

− Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie ucznia o łamaniu jego praw jest nauczyciel
to informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach, wychowawcę dziecka lub pedagoga.

− W zależności od sytuacji dyrektor informuje rodziców i dziecko o poczynionych ustaleniach i możliwych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  1. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w przedszkolu przez rodzica lub członka rodziny innego wychowanka:

− Osoba będąca świadkiem krzywdzenia dziecka przez rodzica lub dorosłego członka rodziny innego dziecka zgłasza problem pedagogowi lub dyrektorowi przedszkola.

− Dyrektor i pedagog przeprowadzają rozmowę z wyżej wymienionymi osobami na temat zdarzenia, pouczają i podają możliwe sposoby rozwiązania sytuacji.

− O zaistniałym fakcie krzywdzenia dziecka oraz o rozmowie przeprowadzonej przez dyrektora i pedagoga lub psychologa z rodzicem lub członkiem rodziny innego dziecka, który dokonał krzywdzenia zostają powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie tego dziecka.

− Krzywdzonemu wychowankowi zostaje udzielone wsparcie wychowawcy, pedagoga
i psychologa.

− W przypadku, gdy sytuacja powtórzy się, dyrektor przedszkola powiadamia o tym fakcie policję.

5. Procedura postępowania wobec dziecka z zaburzeniami psychicznymi, który zachowuje się agresywnie w stosunku do innych lub siebie:

− Nauczyciel zostawia grupę pod opieką innego nauczyciela lub uprawnionego pracownika przedszkola i zaprowadza wychowanka do pedagoga/psychologa.

− Nauczyciel informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach wychowawcę grupy oraz dyrektora przedszkola.

− Jeśli stan zdrowia wychowanka lub wychowanków wskazuje na zagrożenie zdrowia lub życia dyrektor lub inny pracownik przedszkola wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).

− Wychowawca/nauczyciel bądź pedagog/psycholog przeprowadzają rozmowę
z poszkodowanym dzieckiem, sprawcą oraz ewentualnymi świadkami.

− W razie potrzeby wychowawca/nauczyciel, pedagog lub psycholog zawiadamia i wzywa do przedszkola rodziców (prawnych opiekunów) chorego dziecka
i poszkodowanego.

− Jeśli rodzice/opiekunowie prawni współpracują z przedszkolem ustala się działania wobec chorego dziecka.

− Wobec poszkodowanego dziecka ustala się formy wsparcia dostosowane do jego potrzeb i sytuacji.

− Działania koordynuje i monitoruje wychowawca lub pedagog/psycholog.

− Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nie współpracują z przedszkolem lub podjęte działania są nieskuteczne, a akty agresji są częste dyrektor przedszkola powiadamia sąd.

 

ROZDZIAŁ VI

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH ORAZ WIZERUNKU DZIECI
W PRZEDSZKOLU

 

  1. Przedszkole zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Placówka, uznając prawo do ochrony dóbr osobistych i prywatności zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie przedszkola bez pisemnej zgody opiekuna.
  4. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody.
  5. Zgoda na utrwalenie wizerunku może być wycofana w dowolnym momencie na pisemny wniosek rodzica/opiekuna prawnego.
  6. Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Należy wówczas uprzedzić osobę odpowiedzialną o braku zgody danej osoby na rejestrowanie wizerunku dziecka, aby nie utrwalała ona jego wizerunku na zdjęciach grupowych czy indywidualnych.

 

 

ROZDZIAŁ VII

ZASADY I WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWAŃ NIEDOZWOLONYCH

 

  1. Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest postępowanie z szacunkiem, przy uwzględnianiu godności i potrzeb wszystkich małoletnich. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec innego małoletniego w jakiejkolwiek formie.
  2. Wychowankom nie wolno używać przemocy, znęcać się nad dziećmi słabszymi, używać wulgarnego, obraźliwego języka.
  3. Wychowankom nie wolno wzajemnie się zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać. Nie wolno krzyczeć na innych małoletnich.
  4. Wychowankowie powinni szanować prawo innych dzieci do prywatności.
  5. Wychowankom nie wolno używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać wobec innych dzieci przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  6. Wychowankom nie wolno utrwalać wizerunku innych dzieci (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w sytuacji, gdy nie wyrazili oni na to zgody i w sytuacjach, które mogą ich zawstydzić lub obrazić.
  7. Wychowankom nie wolno proponować kolegom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, a także używać ich w obecności innych dzieci.

 

ROZDZIAŁ VIII

ZASADY UDOSTĘPNIANIA PRACOWNIKOM, MAŁOLETNIM I ICH RODZICOM/OPIEKUNOM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA
I STOSOWANIA

 

  1. Standardy ochrony małoletnich są udostępniane pracownikom przedszkola, małoletnim i ich opiekunom na żądanie.
  2. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z standardami po zawarciu umowy
    o pracę.
  3. Zapoznanie się ze standardami pracownicy przedszkola potwierdzają podpisem.
  4. Rodzice/opiekunowie małoletnich zapoznawani są ze standardami poprzez przesłanie procedur drogą mailową.

 

ROZDZIAŁ IX

MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW

 

  1. Dyrektor przedszkola wyznacza osobę odpowiedzialną za stosowanie standardów w przedszkolu.
  2. Osoba, o której mowa odbiera zgłoszenia dotyczące problemów związanych
    z zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci; reaguje na te zgłoszenia, konsultuje w miarę potrzeb z innymi podmiotami; w uzasadnionych przypadkach może zgłaszać sprawy odpowiednim służbom (MOPS, GOPS, policja, sąd rodzinny, przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego, prokuratura).
  3. Pedagog/psycholog przedszkolny na bieżąco zbiera opinie rodziców, prawnych opiekunów i dzieci o rezultatach realizacji polityki (skargi, wnioski, uwagi, informacje pozyskane w trakcie rozmów z dziećmi, rodzicami i opiekunami). Korzysta w analizie i ocenie w formie ankiety (załącznik nr 3) z informacji wychowawców; nauczycieli; informacji pozyskanych ze środowiska lokalnego i instytucji współpracujących z przedszkolem.
  4. Pedagog/psycholog okresowo przeprowadza diagnozę dotyczącą problematyki przemocy i zagrożeń.
  5. Pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
  6. Kierownictwo placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

 

ROZDZIAŁ XI

PRZEPISY KOŃCOWE

 

  1. Standardy ochrony małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników przedszkola, dzieci i ich opiekunów.

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

KARTA INTERWENCJI

 

  1. Imię i nazwisko dziecka, klasa …………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………
  2.  Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  3.  Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia ………………………………………………………………… data …………………
  4. Opis działań podjętych przez pedagoga, wychowawcę lub innego pracownika.

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

 

  1. Spotkania z opiekunami dziecka.

Data

Działanie

 

 

 

 

 

 

 

  1. Forma podjętej interwencji:

a) Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

b) Wniosek o wgląd w sytuację dziecka.

c) Inny rodzaj interwencji Jaki?............................................................................................................................................................……………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………..……

  1. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencje, data) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  2. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli szkoła je uzyskała, działania szkoły, działania rodziców. ……………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………...……… ………………………………………………………………………………….………

 

 

  •  

podpis pracownika

 

Załącznik nr 2

Sochaczew ,………………
 

Notatka ze zdarzenia
 

Imię nazwisko dziecka, klasa…………………………………………………………………………………… Opis sytuacji, zdarzenia: …………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………….

 

 

  •  

podpis nauczyciela

Załącznik nr 3

 

Monitoring Standardów obowiązujących w placówce – Niepubliczne Przedszkole „PROMYK” w Sochaczewie

 

  1.  

Pytanie/ informacja

  •  
  •  
  1.  

Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w placówce, w której pracujesz?

 

 

  1.  

Czy znasz treść dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

 

 

  1.  

Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

  1.  

Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?

 

 

  1.  

Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika

 

 

  1.  

Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)

 

 

  1.  

Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa

 

 

  1.  

Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZARZĄDZENIE NR 1/2024

Dyrektora Niepublicznego Przedszkola „PROMYK” w Sochaczewie

w sprawie: wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich w Niepublicznym Przedszkolu „PROMYK” w Sochaczewie

na podstawie:

1) Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);

2) Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);

3) Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249);

4) Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);

5) Konwencji o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);

6)Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

7) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)

8) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870);

zarządzam, co następuje:

§ 1.

Wprowadza się Standardy Ochrony Małoletnich w Niepublicznym Przedszkolu „PROMYK” w Sochaczewie w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie podlega ogłoszeniu przez zapoznanie na spotkaniu Kadry Pedagogicznej, udostępnienie w pokoju nauczycielskim i stronie internetowej przedszkola oraz przesłanie drogą mailową wszystkim rodzicom.

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania

 

Dyrektor Przedszkola

Agata Sierakowska